اخبار ورزشیفوتبال جهان

تاثیر کرونا بر میزان درآمد ۲۰ باشگاه‌ قدرتمند اروپا

در دوران پساکرونایی تیم‌های فوتبال به شدت با کاهش درآمد روبه‌رو شده‌اند. برخی تیم‌ها توانستند میزان ضرر خود را کاهش دهند و برخی نیز مثل بارسلونا سیاه‌ترین روزهای اقتصادی تاریخ را تجربه می‌کند.

به گزارش پیشرو ورزش، شیوع ویروس کرونا باعث شد تا ۳ ماه فوتبال تعطیل شود و پس از آن مسابقات بدون حضور تماشاگر برگزار شود. عدم حضور طرفداران در ورزشگاه‌ها باعث شد تا میزان قابل توجهی از درآمد باشگاه‌ها تحت تاثیر قرار گیرد و برخی تیم‌های مثل بارسلونا با بدهی‌های سنگین روبه‌رو شوند.

شب گذشته رونالد کومان در نشست خبری اظهار داشت که ویروس کرونا به تیم‌های قدرتمند دنیا آسیبی جدی وارد کرده و همه تیم‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

رئال مادرید نیز که با تراز مالی مثبت سال ۲۰۲۰ را به پایان رسید، اکنون با مشکل اقتصادی روبه‌رو است و نمی‌تواند اندیشه‌های خود در پنجره‌های نقل و انتقالاتی را اجرا کند. آنها امیدوارند که «کیلیان امباپه» را در تابستان ۲۰۲۱ خریداری کنند ولی به نظر می‌رسد هزینه ۱۵۰ میلیونی و دستمزد بالای ستاره فرانسوی، کار را برای کهکشانی‌ها سخت کرده است.

در این گزارش می‌خواهیم به ۲۰ باشگاه ثروتمند دنیا در دوران پساکرونایی بپردازیم.

سایت «دلوییت» در گزارش خود تخمین زد که که تا انتهای فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱، ۲۰ باشگاه ثروتمند دنیا بیش از ۲ میلیارد یورو از سودشان کاهش خواهد یافت.

*۱- بارسلونا – ۷۱۵ میلیون یورو

نماینده کاتالان در بدترین و سیاه‌ترین شرایط اقتصادی تاریخش به سر می‌برد. آنها بدهی عجیب و وحشتناک ۱٫۱ میلیارد یورو را به ثبت رساندند و موظف هستند تا ابتدای تابستان نزدیک به ۷۳۰ میلیون یورو را به موسسات و دیگر طلب‌کاران تحویل دهند. (گزارش کامل را در اینجا بخوانید)

تحت همین شرایط اما بارسلونا توانست به درآمدزایی خود ادامه دهد و ۷۱۵ میلیون یورو بدست آورد. البته ۱۲۵ میلیون یوروی آن در سال اخیر از دست رفت. باشگاه بارسلونا قصد دارد این میزان از دست رفته و بدهی‌ها را با کم کردن حقوق بازیکنان خود جبران کند. کاری که تاکنون بسیاری از باشگاه‌های اروپایی انجام داده‌اند و می‌خواهند این روند را ادامه دهند.

در تصویر گرافیکی زیر، میزان درآمدهای بارسلونا از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ را مشاهده کنید. این درآمدها از بلیت‌فروشی و هزینه‌ها در روز مسابقه، حق پخش تلویزیونی و تجارت باشگاه‌ها تخمین زده شده است.

۲- رئال مادرید – ۷۱۴٫۹ میلیون یورو

باشگاه رئال مادرید با اندیشه درست مدیران خود توانست میزان کمی از پول خود را در سال ۲۰۲۰ از دست بدهد. آنها در مقایسه با سال ۲۰۱۹ تنها ۳۹ میلیون یورو ضرر کردند.

ابتدای سال ۲۰۲۰ باشگاه رئال مادرید با ضرر بزرگی مواجه شد ولی توانست با کم کردن حقوق‌ها این میزان را کاهش دهد و سود بسیاری از تجارت‌ها بدست آورد. آنها در سال ۲۰۲۰ و در دوران پساکرونایی در زمینه درآمد در تجارت‌ ۸ درصد بیشتر سود بدست آوردند.

تصویر میزان درآمدهای رئال از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ را در تصویر زیر مشاهده کنید.

۳- بایرن مونیخ – ۶۳۴٫۱ میلیون یورو

برای اولین بار تیم قهرمان اروپا توانست در میزان درآمد در ۳ تیم برتر قرار گیرد. فصل فوق‌العاده‌ای که بایرن با فلیک گذراند باعث شد تا میزان قابل توجهی از کالاهای آنان به فروش برسد و بایرن بتواند رتبه دوم را در میزان فروش کسب کند.

بایرن همچنین در فضای مجازی نیز به ترندهای اصلی بدل شود و بتواند از این راه نیز درآمد زایی کند.

باواریایی‌ها ۵۷ درصد از سود سال ۲۰۲۰ خود را از «تبلیغات» بدست آورد و ۲۰۳ میلیون یورو بابت حق پخش دریافت کند. در تصویر زیر، میزان سود و میزان درآمد باشگاه بایرن مونیخ را مشاهده کنید.

۴- منچستریونایتد – ۵۸۰ میلیون یورو

تیمی که همیشه در صدر قرار می‌گرفت با شرایط کرونایی به رتبه چهارم رسید. شیاطین سرخ با مدیریت «اد وودوارد» در دوران بحرانی کووید-۱۹ ضرر زیادی کرده‌اند و در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۳۵ میلیون یورو از دست دادند.

درآمد باشگاه منچستریونایتد از ۷۱۲ میلیون یورو به ۵۸۰ میلیون یورو کاهش یافت و ۱۹ درصد کاهش درآمد را ثبت کرد. میزانی که تاکنون هیچ باشگاهی ثبت نکرده است.

۵- لیورپول – ۵۸۸ میلیون یورو

قرمزهای مرسی‌ساید تحت هدایت یورگن کلوپ به درخشش فراوانی رسیده است و همین باعث شده تا میزان درآمدهایشان در ۵ سال گذشته به طور منظم پیشرفت کند.

آنها در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹، تنها ۴۶ میلیون یورو کاهش درآمد ثبت کرده‌اند.

در جدول زیر میزان درآمدهای باشگاه‌ها را مشاهده کنید.

رده ثروتمندترین باشگاه‌های اروپا میزان درآمد در سال ۲۰۲۰ (پساکرونایی)
۱ بارسلونا ۷۱۵٫۱ میلیون یورو
۲ رئال مادرید ۷۱۴٫۹ میلیون یورو
۳ بایرن مونیخ ۶۳۴٫۱ میلیون یورو
۴ منچستریونایتد ۵۸۰٫۴ میلیون یورو
۵ لیورپول ۵۵۸٫۶ میلیون یورو
۶ منچسترسیتی ۵۴۹٫۲ میلیون یورو
۷ پاری سن ژرمن ۵۴۰٫۶ میلیون یورو
۸ چلسی ۴۶۹٫۷ میلیون یورو
۹ تاتنهام ۴۴۵٫۷ میلیون یورو
۱۰ یوونتوس ۳۹۷٫۹ میلیون یورو
۱۱ آرسنال ۳۸۸ میلیون یورو
۱۲ دورتموند ۳۶۵٫۷ میلیون یورو
۱۳ اتلتیکومادرید ۳۳۱٫۸ میلیون یورو
۱۴ اینترمیلان ۲۹۱٫۵ میلیون یورو
۱۵ زنیت ۲۳۶٫۵ میلیون یورو
۱۶ شالکه ۲۲۲٫۸ میلیون یورو
۱۷ اورتون ۲۱۲ میلیون یورو
۱۸ لیون ۱۸۰٫۷ میلیون یورو
۱۹ ناپولی ۱۷۶٫۳ میلیون یورو
۲۰ اینتراخت فرانکفورت ۱۷۴ میلیون یورو
۲۱ والنسیا ۱۷۲٫۱ میلیون یورو
۲۲ لسترسیتی ۱۷۱ میلیون یورو
۲۳ بنفیکا ۱۷۰٫۳ میلیون یورو
۲۴ مونشن گلادباخ ۱۶۷٫۹ میلیون یورو
۲۵ کریستال پالاس ۱۶۱٫۳ میلیون یورو
۲۶ وستهام یونایتد ۱۵۸ میلیون یورو
۲۷ آژاکس ۱۵۵٫۵ میلیون یورو
۲۸ شفیلد یونایتد ۱۵۲ میلیون یورو
۲۹ میلان ۱۴۸٫۵ میلیون یورو

انتهای پیام/

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا