اخبار ورزشیسایر اخبار

انتخاب دبیرکل و خزانه‌دار از سوی رئیس قانونی است/ روسای بازنشسته رفتنی شدند

با اعلام کمیته بین‌المللی المپیک روسای بازنشسته فدراسیون‌های ورزشی نمی‌توانند در هیات اجرایی کمیته فعالیت کنند.

به گزارش پایگاه خبری پیشرو اسپرت و به نقل از خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، چندین ماه بعد از روی کار آمدن سیدرضا صالحی‌امیری تغییرات در اساسنامه کمیته ملی المپیک در دستور کار هیات اجرایی قرار گرفت.

یکی از تغییرات عمده در اساسنامه مربوط به انتخاب دبیرکل و خزانه‌دار بود. با توجه به اینکه پیش از این دبیر کل و خزانه‌دار در مجمع عمومی انتخاب می‌شدند با تغییرات جدید در اساسنامه قرار شد دبیرکل و خزانه‌دار از سوی رئیس کمیته پیشنهاد و با تایید هیات اجرایی تصویب شوند.

از آنجایی که برخی از اعضای کمیته از جمله دبیرکل به این تغییرات اعتراض و اعتقاد داشتند دبیرکل باید از سوی مجمع عمومی انتخاب شود، مسئولان کمیته ضمن تحلیل وضعیت کشورهای مختلف در خصوص نحوه انتخاب دبیرکل، از کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) نیز استعلام گرفتند.

IOC نیز در پاسخ اعلام کرد انتخاب دبیرکل و خزانه‌دار از سوی رئیس و تایید هیات اجرایی هیچ مشکلی ندارد به همین دلیل این تغییرات در اساسنامه لحاظ شد.

نکته دیگری که از IOC استعلام گرفته شده مربوط به روسای فدراسیون‌هایی است که دیگر در فدراسیون خود رئیس نیستند و در واقع هیچ پستی ندارند.

در اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک نیز در خصوص ترکیب هیات اجرایی آمده است: هیات اجرایی متشکل از ۱۲ نفر است که ۵ نفر از انها را اعضای هیات رئیسه، ۶ عضو دیگر روسای فدراسیون‌های ملی هستند که رشته ورزشی آنها تحت پوشش بازی‌های المپیک قرار بگیرد و یک نفر نماینده ورزشکاران که به انتخاب کمیسیون ورزشکاران معرفی شود.

در تبصره ۲ این اساسنامه جدید آمده است: روسای فدراسیون‌های ملی که رشته یا رشته‌های ورزشی تحت پوشش آنها در بازی‌های المپیک قرار می‌گیرند باید همواره در هیات اجرایی حائز اکثریت آراء باشند. در صورتی که رئیس فدراسیون به هر دلیلی تغییر کند عضویت او در هیات اجرایی ملغی شده و عضو جایگزین او در مجمع آینده انتخاب می‌شود.

این ماده و تبصره در اساسنامه جدید در حالی مطرح شده که پیش از این شنیده شد با حضور علیرضا رحیمی رئیس سابق فدراسیون هندبال در هیات اجرایی موافقت شده این در حالی است که شنیده شده کمیته ملی المپیک از IOC استعلام گرفته و به نظر می‌رسد حضور رحیمی در هیات اجرایی منتفی شود.

با توجه به اینکه ترکیب هیات اجرایی را ۶ نفر از روسای فدراسیون‌های المپیکی تشکیل می‌دهند، IOC تاکید دارد این اعضا به واسطه فدراسیون‌ها می‌آیند و در صورت رفتن رئیس از یک فدراسیون، لزومی برای حضورش در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک نیست.

این اساسنامه جدید بازهم شامل تغییراتی شده به همین دلیل این احتمال وجود دارد این ماده و تبصره نیز دستخوش تغییراتی شده باشد، اما آنچه قابل تامل است اینکه کمیته بین‌المللی المپیک نیز تاکید دارد روسای فدراسیون‌ها در هیات اجرایی به واسطه پستی که دارند می‌توانند فعالیت کنند.

قرار است اساسنامه کمیته ملی المپیک روز ۲۵ دی در مجمع عمومی به تصویب برسد و بعد از تصویب همزمان به هیات دولت و IOC برود. این احتمال وجود دارد بعد از مجمع عمومی شاهد تغییرات در کمیته در پست‌های دبیر کلی و خزانه‌داری باشیم.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا