اخبار ورزشیاسلایدر اصلیتوپ و تور

ارمغانی:به جام‌جهانی هم نرفتیم باید تغییر نسل را ادامه دهیم

سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت:آماده سازی تیم ملی در مقایسه با باشگاه سخت تر است و به خاطر وقت کم نمی توانیم تکنیک های فردی بازیکنان را بهتر کنیم.

به گزارش پیشرو ورزش، سعید ارمغانی، سرمربی تیم ملی بسکتبال در نشست خبری اظهار داشت: آماده سازی تیم ملی در مقایسه با باشگاه سخت تر است و به خاطر وقت کم نمی توانیم تکنیک های فردی بازیکنان را بهتر کنیم و از لحاظ فیزیکی به شرایط خوبی برسانیم. در اروپا نیز ارتقای فیزیکی در همان ۱۰ ماه حضور در باشگاه صورت می‌گیرد. وظیفه ما این است که شرایط فیزیکی که بازیکنان دارند تحلیل نرود.

وی ادامه داد: فکر می کنم با این وجود از وقتی که داشتیم حداکثر استفاده را کردیم و تا حدی به نتیجه رسیدیم موفق شدیم. وقتی به تیم ملی آمدم صحبتم این بود که بسکتبال ایران در سطح بالایی در دهه اخیر بوده اما نسل طلایی ما رو به انقراض است کم کم باید نسل جدید را وارد کنیم. باید این قدم را برداریم و در دورا اول هم موفق شدیم دو سه بازیکن جوان را اضافه کنیم.

وی با اعلام اینکه سه فاکتور را در بدو ورود می خواستم درست کنم گفت: اولی تشکیل یک تیم خوب و منسجم بود. شنیده می شد که همبستگی در بین بازیکنان کم رنگ تر شده بود و من با حدادی، یخچالی ارسلان و جمشیدی صحبت کردم تا در یک مسیر باشیم. همه تلاش خود را کردند و من هیچ نکته بدی را نمی توانم بگویم و از جان مایه گذاشتند. مورد دوم توپ های از دست رفته بود که از سالیان قبل مشکل ساز بوده است. تیم ملی دز سال ۲۰۱۹ در هر بازی ۱۶.۲۰ درصد توپ از دست رفته داشته و در المپیک ۱۹.۷۰ درصد بودده است که خوب نبود. در ۴ بازی اول پنجره انتخابی ۱۴.۲۴ درصد توپ از دست رفته داشتین و زنانی که من مسؤلیت گرفتم به ۱۰ کاهش پیدا کرد و در کاپ آسیا به ۱۳ رسید.

سرمربی تیم ملی بسکتبال عنوان کرد: مسئله بعدی که تاکید زیاد من بود و مشکل اصلی ما است، پرتاب پنالتی بود. ۶۹ درصد جام جهانی المپیک ۶۳ درصد. در ۴ بازی اول پنجره ها ۶۱.۸ درصد بوده و در دو بازی آخر پنجره ۵۶.۵ بوده است. اما در کاپ آسیا ۷۵ درصد گل شده است. کم پیش آمده که به این درصد برسیم. در بازی با زاپن ۹۰ درصد پرتاب پنالتی موفق داشتیم که شاید بی سابقه بوده است.ارسلان کاظمی در لیگ ۴۲.۱۴ پرتاب داشته و در کاپ آسیا ۶۶ درصد بوده است. وقتی وارد اردو شد با او کار کردیم و این بازیکن هم خیلی جدی بود و نتیجه هم گرفت. اینها آمار و ارقام بود که ثبت شد.

ارمغانی عنوان کرد: اساس کار بسکتبال‌مان را روی دفاع گذاشتیم و هر تیمی که خوب دفاع کند ، خوب هم حمله می‌کند. در این دو ماه خیلی کار کردیم و دفاع را به تمام زمین بردیم. امیدوارم این را به چشم دیده باشید که تیم ما در دفاع جنگنده تر شده بود و از دفاع خوب، حمله خوب هم داشتیم. با این وجود خیلی جای کار داریم تا بهتر شویم.

وی ادامه داد: انتقاد این‌ بود که تاثیرگذاری بازیکنان متفاوت است، اما این موضوع کاملا طبیعی است. در استرالیا نیز تاثیرگذاری یک بازیکن ۱۲۸ بود و بازیکن دیکر ۲ بود که ۱۲۶ اختلاف را نشان می‌داد. یا بازیکن اردن ۱۳۹ بود و دیگری ۶. بازیکنان موثر در حمله تاثیرگذاری شان بالا است. البته یک سری حرکات است که در درصد تاثیرگذاری دیده نمی‌شود. مثلا سجاد پذیرفته بازیکن آمریکایی سوریه را کاملا از بازی خارج کرد.

وی در مورد انتقاد ها که به مربیان تیم ملی می‌شد، گفت: من اعتقاد کامل به همکارانم دارم و همه زحمت می کشیدند. زلاتکو هم از ابتدا فقط برای یک پنجره قرار بود بیاید و پس از آن به اسلوونی رفت و مشکلی نبود.

ارمغانی با اشاره به اینکه گفتند اردن درجه دو آسیا است، تاکید کرد: الان دیگر اینطور نیست و همه در حال پیشرفت هستند. استرالیا در فینال تنها با دو امتیاز لبنان را می‌برد. اردن در نیمه نهایی با اینکه دو بازیکن خود را نداشت تا لحظات آخر از نیوزیلند جلو بود.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در خصوص جام جهانی گفت: هنوز از صعود به جام جهانی ناامید نشده ایم. ۶ بازی داریم که سه مسابقه در خانه است و حداقل باید بازی‌های خانگی را ببریم. قزاقستان یک برد از ما جلوتر است و استرالیا،چین و ژاپن هم هستند. تلاش می‌کنیم که از تمام قوا استفاده کنیم. اگر خدایی ناکرده موفق هم نشدیم به جام جهانی برویم باز هم باید این پروسه را ادامه دهیم و نسل جدید را پرورش دهیم تا آینده خوبی داشته باشیم.

وی در مورد اینکه شما آمار و ارقام را گفتید و آیا از عملکرد تیم تان در کاپ آسیا راضی هستید یا خیر، گفت: بله راضی هستم و ما مسابقه به مسابقه بهتر شدیم. شب قبل از بازی با اردن پای بهنام یخچالی پیچیید و یک درصد هم فکر نمی کردم او برسد و دکتر خیلی تلاش کرد. به همین خاطر به او جادوگر می‌گویم که بهنام را با ان شرایط رساند. او و همه بچه ها با غیرت بودند. آنطور که به ما انعکاس پیدا کرد این بود که تا قبل از بازی با اردن همه نظرشان این بود که یک تیم خیلی منسجم در زمین داریم و سبک بازی تغییر کرده است. در بازی اردن و قبل از آن اتفاقاتی افتاد که بازی را واگذار کردیم. بازیکن اردن از ۸ متری شوت زد که عجیب بود و نیروی مصاف به آنها می‌داد.

ارمغانی در مورد شما آماری از جام جهانی و المپیک دادید و اینکه چرا با تیم جوان به کاپ آسیا نرفتیم و چه لزومی به حضور حدای بود، تاکید کرد: اگر آماری دادم برای این نبود که ارزش کار مربیان قبلی تیم ملی را پایین بیاورم، چون آنها هم همکاران عزیز من هستند. توپ از دست داده یک بیماری در بسکتبال ما بوده و در همه رده ها شرایط همین است. در مورد نفرات جوان هم یاید بگویم که وقتس در سال ۲۰۰۰ تغییر نسل شد شرایط فرق می‌کرد، الان باید پله پله جلو برویم. مثلا متین آقاجانپور خیلی خوب از فرصتی که داشت، استفاده کرد. البته ما فقط شوت سه امتیازی او را نمی‌بینیم و فاکتورهای مثبت دیگری هم داشت. برنامه ما این‌نیست که یک دفعه بازیکنان با تجربه را بیرون بریزیم و جوانترها را بیاوریم. بلکه باید کم کم باشد.

وی ادامه داد: نسلی که در سال ۲۰۰۰ وارد تیم ملی شد پس از ۷ سال کار مداوم توانست در سال ۲۰۰۷ قهرمان آسیا شود. این چوبِ جادو نیست که ما بر سر بازیکن یا یک تیم بزنیم تا از این رو به آن رو شوند. ما جوانان خوبی داریم و مستقیم با تیم ایران نوین کار می‌کنم و باید ببینیم آنها چه عملکردی دارند. این قدمی است که برداشتیم و من به تن اعتقاد دارم و حتما آن را ادامه می‌دهیم. خواهش من این است که صبر داشته باشید و شرایط تیم و بازیکنان را متوجه شوید. البته این دلیل نمی شود که بگوییم تیم ما اشتباه نداشته است. بسکتبال بازی اشتباهات است.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در پاسخ به این سوال که اردن حریف تمرینی ما بود، اما مقابل این تیم خیلی زود دست مان را بالا بردیم، اظهار داشت: بعد از بازی با ژاپن خیلی می‌گفتند اردن را می برسم و باید برای تیمه نهایی برنامه ریزی کنیم اما همان وقت گفتم اردن تیم خوبی است. هدف من توجیه نیست، اما من اردن را درجه دو نمی بینم. بازیکنان خوب و بازیکنان با تجربه‌ای دارد. من بازی با تایوان این تیم را هم دیدم و آن برد ثانیه آخر خیلی روحیه آنها را بالا برد. ما در این مسابقه ابتدا کنترل بازی در اختیار ما نبود و وقتی کوارتر سوم کنترل در اختیار ما قرار گرفت، انرژی زیادی از ما گرفته بود.

وی در مورد اینکه ظاهرا به خاطر بازنشستگی‌ به مجارستان رفتید، گفت: مجارستان قوانین خودش را دارد و ۵ سال دیگر بازنشسته می شوم و شاید ۷ سال هم طول بکشد. من عاشق بسکتبال هستم و تا پایان پنجره ها کارم را ادامه می‌دهم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در مورد اینکه امکان دارد نیکخواه و کامرانی به تیم ملی باز گردند، عنوان کرد: الان شرایط بازی ندارند و فکر نمی‌کنم بتوانند کمکی کنند.

ارمغانی در مورد لیگ برتر گفت: از زمانی که خودم بازی می کردم و تا الان ما لیگ پویایی نداشتیم و خیلی کوتاه بود، اما در اروپا اینطور نیست و بازیکنان حدود ۱۰ ماه در کوران مسابقات هستند. باید شرایط بهتر شود و تیم‌ها و بازیکنان بیشتر درگیر باشند.

وی در خصوص اینکه گفته می‌شد زلاتکو یووانوویچ مربی صرب با حضور در ایران به دنبال رزومه سازی بود، گفت: اصلا اینطور نبود که او به خاطر رزومه سازی بیاید و بعدا جای دیگر قرارداد بهتر ببندد. این به نظرم کج نظری است.

ارمغانی در مورد اینکه آیا شما از تجربیات مربیان گذشته تیم ملی استفاده می‌کنید یا خیر، گفت: ما به دنبال این هستیم که خلاصه ای از بازی‌های تیم ملی در کاپ آسیا و انتخابی جام جهانی را دربیاوریم و با دعوت از مربیان و همکاران آنها را بررسی کنیم.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا