اخبار ورزشیفوتبال جهان

اتفاقات کنگره فیفا و طرح بودجه ۶ میلیارد دلاری تا بررسی قانون آفساید و توسعه VAR

هفتاد و یکمین کنگره فیفا با حضور رئیس، دبیرکل فدراسیون جهانی فوتبال و روسای کشورهای عضو به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش پیشرو ورزش و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، هفتاد و یکمین کنگره فیفا با حضور رئیس، دبیرکل فدراسیون جهانی فوتبال و روسای کشورهای عضو به صورت آنلاین برگزار شد.

این نشست با تصویب صورتجلسه این جلسه توسط ۲۰۸ کشور به طور رسمی آغاز شد. شروع کار اما با اعلام رسمی خبر دو فدراسیون پاکستان و چاد همراه شد.

*‌ پخش تصاویری از پیشکسوتان فقید فوتبال ایران

در بخش بعدی کلیپی از درگذشتگان فوتبال جهان از زمان کنگره قبلی تا این جلسه پخش شد که در بخشی از آن به محمود یاوری، مهرداد میناوند، حمید جاسمیان و علی انصاریان ادای احترام شد.

* به منابع دیگری نیاز نداریم زیرا منابع مالی فیفا برای مقابله با کرونا کفایت می‌کند

کنگره فیفا اما با سخنرانی جیانی اینفانتینو شکلی رسمی‌تر به خود گرفت. رییس فیفا در صحبت‌های خود گفت: در ابتدا باید از کادر درمان و پزشکی تشکر ویژه ای داشته باشیم که در این سال لحظاتی بسیار سخت داشتند و آرزو داریم که شرایط جهان بهتر شود. ما در جهت همکاری و همراهی جامعه جهانی یک و نیم میلیارد دلار برای مقابله با کرونا اختصاص دادیم و نیازی به منابعی غیر از فوتبال نداریم. چون منابع مالی فیفا کفایت می‌کند. البته این پول برای فیفا نیست و تعلق به تمام اعضا دارد و هنگام نیاز پرداخت می‌‍‌شود. بازگشت به فوتبال شعار اصلی فیفا است و اهمیت بازگشت امنیت و سلامت به بازیکنان باعث شد تا فوتبال در جهان ادامه پیدا کند.

بودجه سال آینده فیفا ۶ میلیارد دلار است

اینفانتینودر ادامه گزارش خود به اعضای فیفا گفت: بودجه سال آینده شش میلیارد دلار بر اساس تجارت گذشته خواهد بود. فوتبال نیاز به برنامه ریزی دارد. بر اساس ماده ۲ اساسنامه باید فوتبال توسعه یافته و رقابتهای جهانی برگزار شود. کار ما این است که به تمام هواداران سراسر جهان، بازیکنان و کشورها فکر کنیم. ۵۰ باشگاه برتر در بخش زنان و مردان در مسابقات بین المللی شرکت می کنند. ولی آیا فوتبال ورزشی جهانی شده است؟ هنوز خیر! کشورهایی که منابع مالی بزرگی دارند، خیلی کم هستند.

وی ادامه داد: ۳۰ باشگاه بزرگ جهان فقط در اروپا هستند و درآمد فوتبال در جهان بالا نیست. کشورهایی که قهرمان شده اند از ۲ قاره بودند. ما باید به اروپا تبریک بگوییم که باعث افزایش سرعت رشد فوتبال در جهان شد. باشگاه ها، لیگ ها، فدراسیون ها و کنفدراسیون ها باید جهانی شوند. فوتبال نباید اسیر چالش های خارج از فوتبال شود. اساس کارها این همبستگی و یگانگی است. وقتی رشد تراز نداشته باشیم، آن همبستگی از بین می‌رود. از نظر منابع و استعدادها در این بخش در حال برنامه ریزی هستیم:

اول: برنامه مسابقات بین المللی

یک بازیکن چند مسابقه می تواند انجام بدهد؟ آیا زیاد است یا کافی است؟ تقویم پر است یا جایی برای بیشتر شدن ندارد؟ باید همه نظرها روی یک صفحه کاغذ سفید بیاید و بعد برنامه ریزی کنیم و ببینیم چطور می توانیم توازن درست را ایجاد کنیم. فیفا فقط درگیر مسابقات نبوده و توسعه سازمانی هم مد نظر بوده است. شرکت های خصوصی زیادی درگیر مسابقات هستند. این ها وظایف ما است و باید ببینیم یک لیگ بزرگ از سراسر جهان درآمد زیادی ایجاد می‌کند و باعث همبستگی بیشتر می شود. کنفدراسیون ها هم در حال تلاش برای برگزاری رقابتهای گوناگون هستند و این فیفاست که این درآمدها را پس از تجمیع جهت توسعه فوتبال تقسیم می‌کند.

دوم: مسابقات آقایان

ما در این موضوع یک رویا داریم و آن هم بازی کردن است. در این خصوص تصمیم گرفتیم مسابقات باشگاه های جهان هم این برنامه را داشته باشد که با تعویق مسابقات باشگاه های جهان تاریخ جدید را اعلام خواهیم کرد.

سوم: مسابقات زنان

افزایش مسابقات و مشارکت بیشتر، مدنظر است. در بخش ملی از ۱۴۰ تیم به ۱۸۰ تیم باید افزایش یابد. بین مسابقات بانوان و آقایان نباید تفاوتی وجود داشته باشد. یک میلیارد دلار در طول ۴ سال برای فوتبال بانوان سرمایه‌گذاری می‌شود. باید درآمدهای بخش آقایان در حوزه بانوان هم ایجاد شود. رقابتهای فوتبال بانوان همین راه را ادامه می‌دهد و من به این افتخار می کنم.

چهارم: جوانان

ما در این حوزه مسئولیت ایجاد تغییر برای نخبگان فوتبال را داریم و می‌خواهیم رقابتهای این بخش را به شکل دو سالانه برگزار کنیم. حتی باید به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا می توان این رقابتها را هرساله برگزار کنیم یا خیر.

پنجم: قوانین مالی

در بخش های نقل و انتقال بازیکن برای شفافیت باشگاه ها و اکوسیستم فوتبال مراقبت کنیم و همه چیز شفاف تر شود. قوانین و مقررات واسطه ها در حال بروز رسانی است. رویکردی جدیدی را در نظر داریم تا مکانیسم شفاف برای جا به جایی بازیکنان، فیفا از این پس بدهی های طلبکاران از باشگاه را از حساب باشگاه ها و کشورها کم کند. سال گذشته میزان ترانسفر رقمی حدود ۷ میلیارد دلار بوده است که از این مبلع ۷۰۰ میلیون به واسطه ها رسیده است و سهم باشگاه ها فقط ۷۰ میلیون دلار بوده است که باید آیین نامه مالی واسطه ها را در راستای تقویت باشگاه ها دستخوش تغییر کنیم. البته این موضوع با توجه به تمام بازیکنان و یک بودجه ۱۶ میلیون دلاری در جهت حمایت از باشگاه های ورشکسته است.

ششم: قوانین بازی فوتبال

بررسی قانون آفساید، قوانین ۲ پنالتی و ۳ پنالتی در دست بررسی است. تاریخ آفساید بلند و طولانی است و VAR هم شرایط بهتری برای داوران ایجاد کرده است. آفساید یک قانون است و می تواند تغییر کند. همیشه می بینیم که به خاطر مثلا یک انگشت جلوتر بودن بازیکن، یک گل را از دست می دهیم. در حال آزمودن روش‌‌های جدید هستیم چرا که حیف است زیبایی گل را با آفساید از بین ببریم.

بنابراین آفساید باید خیلی واضح باشد. حفاظت از سلامت بازیکنان برای ما خیلی مهم است. ما تمام تلاش را برای حفاظت از بازیکنان انجام می دهیم و در حال بررسی افزایش تعداد تعویض ها برای جلوگیری از خستگی زیاد بازیکنان هستیم. توسعه VAR هم از اولویت های ما است. در کنار آن، سیستمی را می‌خواهیم جایگزین کنیم که VAR LIGHT نام دارد و هر جا اتفاق بیفتد این سیستم آلارم می دهد.

هفتم: توسعه فوتبال

بودجه اختصاصی به فوروارد از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ درآمدهای پروژه فوروارد پنج برابر بیشتر شده است و در حال راه اندازی پروژه فوروارد ۳ هستیم.

هشتم: توسعه فنی

به هر استعداد فوتبال باید یک شانس بدهیم و هر کشوری باید این موضوع را برای خود داشته باشد. بخش دوم توسعه، حرفه ای شدن داوران است. آنها هم در تیم ما هستند و باید از آنها مراقبت کنیم. اگر خوش شانس باشید و در کشوری مثل ایتالیا به دنیا بیایید اوضاع شما خیلی خوب است و در غیر این صورت معلوم نیست چه اتفاقی برای شما می افتد. خیلی مهم و حیاتی است که این سیستم را برای داوران ایجاد کنیم.

نهم: نقش اجتماعی فوتبال

هیچ تبعیضی نداریم و در این مورد آستانه تحمل پایین داریم. حقوق زنان در فوتبال پایه باید بسیار جدی تر دیده شود. در این بخش هم پیشرفت هایی داشتیم. هرگونه بحث و تبادل نظر در این خصوص براساس مستندات قابل قبول باید باشد. فیفا درها را همیشه برای مذاکره باز می گذارد تا بتوانیم میراث خوبی از خود بر جا بگذاریم. اول به حقایق توجه کنید و بعد نظر بدهید. حفاظت از کودکان هم از برنامه های مهم ما در این بخش است. هنوز اتفاقات زیادی در این حوزه وجود دارد که در یک ساختار بین المللی از کودکان مراقبت کنیم و نیاز به همکاری همه شامل دولت ها، فدراسیون ها و … داریم.

دهم: آب و هوا

سال ۲۰۱۶ فیفا نخستین سازمانی بود که در این راه پیشگام شد. صیانت از فوتبال پاک از اولویت های ما است و برای مقابله با ابزارهایی که فوتبال را فاسد می‌کنند مثل همیشه شرط بندی نیاز به همکاری بیشتری داریم تا با تبانی در فوتبال مقابله کنیم.

فوتبال برای مدارس است. نیاز داریم که مدرسه های فوتبال بیشتر به آموزش فوتبال بپردازند که اقدامات لازم را از سال گذشته آغاز کردیم.

شرکای قابل اعتماد برای فوتبال موضوع مهم دیگر برای ما است که بتوانیم حمایت کودکان را گسترش بدهیم.

یازدهم: هواداران

۴ میلیارد تماشاگر در جام جهانی داریم. بیش از ۵ میلیارد هوادار در جهان داریم و این یک سرمایه اجتماعی بزرگ برای فوتبال در دنیا به شمار می‌آید که برای آنها فوتبال باید به درستی در جهان توسعه یابد.

دوازدهم: دیجیتال

تکنولوژی های نوین در اختیار همه قرار دارد و فرمت های ویدیویی در این عرصه به وجود آمده است که به کمک آن محبوبیت ورزشمان را می توانیم بیشتر کنیم و از شما می خواهم به عنوان اعضا در این مسیر فعال‌تر باشید.

اینفانتینو در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: این مجموعه موارد اشاره شده برنامه‌هایی است که ثابت می کند باید سخت کار کنیم. ما نیاز داریم تا همه اعضا با ما صحبت و کمک کنند. باید با کمک یکدیگر در توسعه فوتبال نقش مهم و اساسی ایفا کنیم. این موارد، فعالیت های پیش‌روی ما استو

گفتنی است، در بخش بعدی کنگره بحث در مورد پیشنهادهای ارائه شده توسط فدراسیون‌ها و مجمع در دوره مقرر در ماده ۱-۲۸ اساسنامه فیفا به شرح زیر قرار گرفت:

-پیشنهادی از سوی فدراسیون فوتبال جامائیکا برای تهیه یک مفهوم رقابت جهانی فوتبال زنان

-پیشنهاد فدراسیون فوتبال عربستان سعودی مبنی بر درخواست مطالعه امکان سنجی در مورد تاثیر بازی‌های جام جهانی و جام جهانی زنان توسط مجمع که هر دو سال یک بار برگزار شوند.

-پیشنهاد فدراسیون فوتبال لیبریا مبنی بر درخواست پیشنهادی برای آینده مسابقات نوجوانان فیفا

در نهایت با موافقت صورت گرفته با کلیت موارد فوق از سوی اعضا، مقرر شد کنگره در این زمینه پیگیری لازم را انجام دهد و نتیجه آن در کنگره بعدی در سال ۲۰۲۲ ارائه شود تا در صورت موافقت نهایی به تصویب برسد.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا