اخبار ورزشیسایر اخبار

آغاز تمرینات محدود پارالمپیکی ها با شرایط خاص/ اردوی غیرمتمرکز در شهرهای سفید

یکی از راه حل های ارائه شده برای آغاز تمرینات پارالمپیکی ها برگزاری اردوهای غیرمتمرکز در شرایط خاص است.

به گزارش پیشرو اسپرت و به نقل از خبرگزاری فارس با اعلام ستاد مبارزه با کرونا در ورزش فعالیت رشته های انفرادی و کم برخورد بلامانع اعلام شد. با این ابلاغیه بسیاری از رشته ها فعالیت های خود را از سر گرفته اند. در این میان وضعیت ورزشکاران پارالمپیکی به دلیل شرایط خاص آنها هنوز مشخص نیست.

اردوهای پارالمپیکی ها به دلیل بحران کرونا از سال گذشته تعطیل شده و برای آغاز دوباره آن هنوز تصمیم خاصی گرفته نشده است. با این وجود کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون جانبازان و معلولین برای آغاز تمرینات این قشر، برنامه های خاصی را در نظر دارند.

یکی از راه حل های ارائه شده، برگزاری اردوهای غیرمتمرکز در شهرستان هایی با وضعیت سفید با حضور چند ورزشکار زیر نظر مربی تیم ملی خواهد بود. در این زمینه قرار است پس از برگزاری جلسه و جمع بندی درباره شرایط تصمیم گیری شود.

هادی رضایی دبیر کمیته پارالمپیک در این باره گفت: مصوبه در این زمینه اعلام شده اما دستورالعملی نیست. همه فدراسیون ها و رشته های ورزشی برای آغاز و از سرگیری فعالیت های خود باید دستورالعمل داشته باشند تا بتوان آنها را برای آغاز تمرینات و اردوها اجرا کرد. به عنوان مثال این دستورالعمل برای فوتبال ابلاغ شده اما برای بقیه رشته ها هنوز نه. در حوزه رشته های انفرادی ما رشته هایی مثل پاراوزنه برداری، پاراتیراندازی و پاراتیروکمان را داریم که انفرادی هستند و در ظاهر منعی برای فعالیت ندارند اما چون دستورالعملی وجود ندارد، نمی توان تمرینات آنها را آغاز کرد. چرا که برای تمرینات در اردو الزامات خاصی دارد. به عنوان مثال تمرین در یک محیط دربسته، بحث خوابگاه، غذاخوری و… از جمله مسائلی است که باید لحاظ شود چرا که اولویت اصلی ما سلامتی ورزشکاران است.

وی افزود: در رشته های انفرادی پارالمپیکی برگزاری تمرینات تک نفره و انفرادی امکان پذیر است ولی نمی توان ورزشکاران را در اردو جمع کرد و تمرینات گروهی داشت. علاوه بر ملاحظاتی که درباره اردو وجود دارد، اردو باید در شرایط قرنطینه و شهرهایی با وضعیت سفید برگزار شود که همین الزامات کار را دشوار و پیچیده می کند. بنابراین در این زمینه با دستورالعمل شفاف و دقیق صادر شده و مسئولیت پذیر باشیم تا بتوان برای برگزاری اردو تصمیم گرفت. برای برگزاری اردو رشته های انفرادی، از وزارت ورزش ابلاغیه گرفتیم که یک سری شرایط در آن در نظر گرفته شده که باید مورد بررسی قرار بگیرد. برای ما فاصله گذاری اجتماعی، کنترل پروتکل های بهداشتی، جا و مکان برگزاری اردوها، نسبت به افراد سالم تا حدودی سخت تر است. باید نظر کارشناسان را دریافت کرده و پس از بررسی ها، تصمیمات نهایی گرفته شود.

رضایی در پاسخ به این سئوال که کمیته پارالمپیک و فدراسیون جانبازان و معلولین در این زمینه چه تدبیری دارند و برای ورزشکاران پارالمپیکی چه استراتژی در نظر گرفته اند تا از برنامه آماده ساری عقب نیفتند، گفت: خوشبختانه با توجه به تعوق المپیک هنوز فرصت برای آغاز اردوها داریم و از برنامه زمان بندی عقب نیستیم. سال گذشته که هنوز مسابقات به تعویق نیفتاده بود برای بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۰ از خردادماه اردوها و تمرینات را آغاز کردیم آنهم برای مسابقاتی که قرار بود شهریور امسال برگزار شود. برای برخی از رشته ها و نفرات نیز از مهر اردوها آغاز شد. بنابراین با توجه به زمان باقی مانده عجله ای برای آغاز اردوها نخواهیم داشت. باید همه تمهیدات را در نظر گرفته و مسائل را لحاظ کنیم. با پایان ماه مبارک رمضان در این رابطه جلسه خواهیم داشت و برنامه ریزی می کنیم. یکی از پیشنهادات ما برگزاری اردوهای کم جمعیت غیرمتمرکز با حضور یکی دو ورزشکار است. بدین صورت که نفرات در گروه های دونفره در شهرهای محل اقامت خود زیر نظر مربی فدراسیون تمرینات خود را از اواخر خردادماه برگزار کنند.

سرمربی تیم ملی والیبال نشسته با اشاره به رشته های تیمی نیز گفت: متاسفانه با توجه به شرایط موجود و ابلاغیه ستاد مبارزه با کرونا، شرایط برگزاری اردو در رشته های تیمی هنوز وجود ندارد. تنها در رشته های انفرادی می توانیم اردوهای پارالمپیکی را برگزار کنیم. هر چند شرایط سخت است اما قابل اجرا خواهد بود. باید ببینیم اردوها را چگونه و با چه شرایط و در کجا برگزار کنیم که سلامتی ورزشکاران به خطر نیفتد. نشستی را با مسئولین تیم ها و کادر پزشکی کمیته ملی پارالمپیک برگزار خواهیم کرد تا محل برگزاری اردوها را در رشته های مختلف مشخص کنیم.

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 15 =

دکمه بازگشت به بالا