اخبار ورزشیکشتی و وزنه برداری

گزارش اختصاصی پیشرو ورزش از انتخابی تیم ملی کشتی ایران

هجوم تماشاگران در پایان مسابقات صحنه تلخی را برای ورزش کشور رقم زد.
به راستی امنیت ورزشکاران با کیست

به گزارش مازیارخویشوند سردبیرپیشرو ورزش،بعد از اینکه چند سالى به خاطر کرونا شور و حال از سالن‌هاى کشتى رفته بود و خبرى از حضور تماشاگران نبود، با تصمیم فدراسیون کشتى و البته کادرفنى تیم‌هاى ملى امروز سالن ١٢ هزار نفرى میزبان هزاران تن از علاقه‌مندان به کشتى بود؛ جایى که ستاره هاى کشتى ایران در چند وزن روى تشک رفتند.
مسابقات انتخابى تیم ملى کشتى آزاد امروز در ۵ وزن ۶١،٨۶،٩٢،٩٧،١٢۵ کیلوگرم برگزار شد و در نهایت رضا اطرى (۶١ کیلو)، حسن یزدانى (٨۶ کیلو)، کامران قاسمپور (٩٢ کیلو)، محمدحسین محمدیان (٩٧ کیلو) و امیرحسین زارع (١٢۵ کیلو) صاحب دوبنده تیم ملى شدند. در وزن ١٣٠ کیلوى کشتى فرنگى نیز امین میرزازاده توانست به دوبنده تیم ملى دست پیدا کند.
اما بخش تیره ماجرا هم اتفاقاتى بود که بعد از پیروزى حسن یزدانى رخ داد. تماشاگران زیادى به وسط تشک و کف سالن هجوم آوردند و باعث بى نظمى باورنکردنى شدند.

در ادامه اخبار و حواشى لحظه به لحظه از انتخابى تیم ملى کشتى را مى خوانید:

* بعد از مدت‌ها سالن ١٢ هزار نفرى آزادى از اولین ساعات صبح امروز میزبان هزاران نفر از علاقه‌مندان به کشتى است.

 

* هادى عامل و پدر حسن یزدانى هنگام ورود به سالن با استقبال تماشاگران مواجه شدند.

* کشتى‌ها بر روى یک تشک برگزار مى‌شود و نفرات برتر صاحب دوبنده تیم ملى در مسابقات جهانى صربستان مى‌شوند.

* در اولین کشتى امروز و در وزن ٨۶ کیلوگرم علیرضا کریمى دارنده مدال نقره جهان در یک کشتى سخت توانست ۶ بر ٣ از سد محسن مصطفوى عبور کند و حریف حسن یزدانى در فینال این وزن شود.

* در یک مبارزه تماشایى و در وزن ٩٢ کیلوگرم، امیرحسین فیروزپور و مهدى حاجیلوییان مقابل هم قرار گرفتند. با اینکه پیش‌بینى مى‌شد فیروزپور، قهرمان آسیا، بتواند به راحتى حریف جوانش را شکست دهد، اما حاجیلوییان با نمایشى تماشایى توانست تا آخرین لحظات ۴ بر ۱ پیش بیفتد. با این حال بى تجربگى و از نفس افتادن او، باعث شد تا فیروزپور در ثانیه هاى آخر پیش بیفتد. اعتراض مربیان حاجیلوییان هم فایده‌اى نداشت و کشتى ۶ بر ۴ به سود فیروزپور پایان یافت تا او رقیب قاسمپور در فینال شود.

* در اولین مبارزه وزن ١٢۵ کیلوگرم کشتى آزاد، امیررضا معصومى و یدالله محبى به مصاف هم رفتند. در وقت اول امتیازات کمى رد و بدل شد، اما در تایم دوم دو کشتى‌گیر فعال‌تر روى تشک ظاهر شدند. محبى که در فاصله یک دقیقه به پایان با راى داوران ٣ بر ٢ پیش افتاد و به نظر مى رسید از نظر نفس وضعیت بهترى از معصومى دارد، اما اعتراض به موقع مربى معصومى همه چیز را تغییر داد. داوران به جاى امتیاز به محبى به معصومى یک امتیاز دادند و نتیجه ۴ بر ٢ شد. در ادامه معصومى با اجراى فنون زیبا ۴ امتیاز دیگر هم گرفت و ٨ بر ٢ برنده شد. حالا معصومى در فینال باید با زارع کشتى بگیرد.

* بعد از بازبینى صحنه و بازگشت راى داوران در کشتى ١٢۵ کیلو، برخى طرفداران و دوستان محبى از روى سکوها به شدت به تصمیم داوران اعتراض کردند.

* غلامرضا محمدى، سرمربى سابق تیم ملى کشتى آزاد بعد از مدت‌ها در سالن حضور یافته است.

* از غلامرضا محمدى، سرمربى سابق تیم ملى کشتى آزاد و محمد بنا سرمربى تیم ملى کشتى فرنگى تقدیر به عمل آمد.

* حدود ۵ هزار تماشاگر در سالن ١٢ هزار نفرى آزادى حضور دارند و از نزدیک نظاره‌گر کشتى‌ها هستند.

* در کشتى وزن ١٣٠ کیلوگرم کشتى فرنگى، امین میرزا زاده و على اکبر یوسفى به مصاف یکدیگر رفتند. با اینکه تماشاگران و محمد بنا در انتظار اجراى فنون فرنگى بودند، اما این کشتى با دو اخطار و دو امتیاز و با نتیجه یک بر یک به سود میرزا زاده به پایان رسید تا او فقط به واسطه کسب امتیاز آخر صاحب دوبنده تیم ملى شود.

* در وزن ۶١ کیلوگرم رضا اطرى با تجربه برابر داریوش حضرتقلى زاده جوان قرار گرفت. اطرى از همان ابتدا برترى خود را به حریف دیکته کرد و توانست در همان تایم اول ۵ بر صفر پیش بیفتد. اطرى که به نظر مى‌رسید قصد مدیریت کشتى در تایم دوم را دارد، فقط یک امتیاز به حریفش داد تا در نهایت ۵ بر یک به پیروزى رسیده و در وزن جدید به دوبنده تیم ملى برسد.

* در کشتى حساس وزن ٩٧ کیلوگرم مجتبى گلیج، در حالى که مى توانست با برنده شدن در کشتى اول مقابل محمدیان به دوبنده تیم ملى برسد، سعى کرد کشتى را تا لحظات آخر اداره کند. نتیجه با دو اخطار و دو امتیاز در یک دقیقه مانده به پایان یک بر یک بود و گلیج به هواى گرفتن امتیاز آخر مى‌خواست کشتى را اداره کند. محمدیان با هوش بالاى خود توانست با یک سر زیر بغل گلیج را خاک کرده و پیش بیفتد. در نهایت محمدیان با یک امتیاز دیگر، ۴ بر ۱ برنده شد تا کار به کشتى بعدى کشیده شود.

* در وزن ۹۲ کیلوگرم مسابقات انتخابی تیم ملی، کامران قاسمپور، قهرمان مسابقات جهانی اسلو به مصاف امیرحسین فیروزپور رفت.
اگرچه در ثانیه‌های ابتدایی کشتی امیرحسین فیروزپور با تحرک خاصی وارد تشک شده بود، اما کامران که طلاى جهانى ٢٠٢١ را در کارنامه دارد، با اداره کشتى و گرفتن اخطار از حریف و البته یک زیرگیرى دیدنى ۴ بر صفر برنده شد تا صاحب دوبنده تیم ملى شود.

* در دیدار نهایى وزن ١٢۵ کیلوگرم امیرحسین زارع قهرمان جهان و نفر سوم المپیک مقابل امیررضا معصومى قرار گرفت و با اینکه در لحظه اول مقابل این حریف جوان غافلگیر شد، در ادامه توانست اداره کشتى را در دست بگیرد و یکى پس از دیگرى بتواند امتیازات را به نام خودش ثبت کند. معصومى که مقهور قدرت و فنون زارع شده بود، در ثانیه‌هاى پایانى توانست حریفش را خاک کند، اما در نهایت ١١ بر یک شکست خورد. بدین ترتیب زارع صاحب دوبنده تیم ملى در وزن ١٢۵ کیلوگرم شد.

* حسن یزدانی در مسابقه نهایی انتخابی وزن ۸۶ کیلوگرم به مصاف علیرضا کریمی رفت که در دور قبل توانسته بود محسن مصطفوی را شکست دهد. یزدانی در وقت اول کشتی توانست با نتیجه ۰-۵ از سد کریمی عبور کند. در وقت دوم کشتی علیرضا کریمی که چیزی برای از دست دادن نداشت سعی کرد با حمله به پاهای یزدانی زیر یک خم او را بگیرد اما نتوانست از دستان پرتوان یزدانی عبور کند و هر دو اقدام او برای زیرگیری با بدل یزدانی همراه شد و دلاور جویباری کشورمان توانست از حریف خودش ۰-۸ پیش بیفتد. در دقیقه پایانی کشتی که کریمی به نظر از لحاظ بدنی کاملا تخلیه شده بود، دو امتیاز دیگر به یزدانی داد تا دارنده ۷ مدال جهان و المپیک با نتیجه ۰-۱۰ حریف قدرتمندش را شکست داده و صاحب دوبنده تیم ملی در رقابت‌های جهانی صربستان شود.

* بعد از پیروزى حسن یزدانى برابر علیرضا کریمى، تماشاگران به شکل عجیبى به کف سالن هجوم آوردند و قصد نزدیک شدن به یزدانى را داشتند. این اتفاق صحنه‌هاى باورنکردنى را در سالن ١٢ هزار نفرى رقم زد.

* بعد از پیروزى حسن یزدانى برابر علیرضا کریمى، تماشاگران به شکل عجیبى به کف سالن هجوم آوردند و قصد نزدیک شدن به یزدانى را داشتند. این اتفاق صحنه‌هاى باورنکردنى را در سالن ١٢ هزار نفرى رقم زد. یزدانى خیلى سریع از میان جمعیت فرار کرد.

* در آخرین کشتى امروز محمدحسین محمدیان مقابل گلیج در مبارزه دوم قرار گرفت. او که در کشتى نخست برنده شده بود، این بار هم با آمادگى روى تشک آمد. محمدیان تا لحظات آخر برترى میلیمترى خود را حفظ کرد و در نهایت ٣ بر ٢ کشتى را به پایان رساند. اعتراض گلیج هم سودى نداشت و فقط یک امتیاز به جمع امتیازات محمدیان اضافه کرد تا در نهایت کشتى ۴ بر ٢ به پایان برسد. محمدیان با دو پیروزى صاحب دوبنده تیم ملى در وزن ٩٧ کیلو شد.

گزارش اختصاصی مازیارخویشوند سردبیر پیشرو ورزش

عکاس حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم

حسین شیرازی مقدم فعالیت رسانه ای خود را از سال 1389 و با مدیریت روابط عمومی در هیأت های ورزشی پهلوانی،رزمی،اسکواش، بیلیارد ، بیماران خاص و همچنین عضویت در مجامع خبری و رسانه ای آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 2 =

دکمه بازگشت به بالا